"Tomte"...

...är ett av T:s favorituttryck just nu. Det pratas om tomtar i tid och otid, inga långa stunder och monologer. Men lite och ofta. På pottan, till frukost, på väg till dagis, på väg hem från dagis, vid middagen och vid sängdags. Bland annat. Jag kan inte upphöra att fascineras av T:s aldrig sinande ström av ord (vem 17 brås ungen på???) och hennes otroliga fantasi. Vad hon då berättar om spelar mindre roll, så jag kan leva med att hon babblar på om tomten ett tag till. Tror jag i alla fall. Det är lugnt nu när hon sover ;-) Fast i går natt så pratade hon om tomten i sömnen också och då var det liksom lite läge att kväva ett skratt i kudden. Sjörövare är fortfarande populärt, så det varvar hon tomtesnacket med. Skönt med lite variation i alla fall.

I dag var vi på julmarknad också. Friskolan på orten arrangerade den och det var mycket trevligt att släpa med sig barnen och deras mormor på promenad under tiden som barnens far och morfar jobbade på Huset Under Ständig Renovering. Köpte naturligtvis en massa matbröd (Gahhku) och varsin handtovad tomte till barnen. För att vara en mamma som är lite smygless på dotterns prat om tomtar så är jag rätt inkonsekvent må jag ju säga ;-)

Kebnekaisorna var också på plats med sina hundar och bjöd barnen på turer med hundsläde. Jag trodde inte att T. skulle våga åka ensam, men ack så jag bedrog mig. I väg for släden med ett huj, dold i ett moln av snö. Jag lyssnade efter det panikslagna vrålet från T. men hörde inget. Tänkte att hon förmodligen tystnat av chocken... När släden sedan kommer tillbaka ser jag bara en överlycklig T. med ett leende som hade bländat självaste solen och hör bara en lycklig kommentar: "Vilken FAAART". Nu ska husets hundar tränas på att dra är det beslutat av dottern. Vem som ska ta hand om det återstår att se ;-)

Lillebror var mest bara trött hela promenaden. Han knoppade in efter en dryg kvart och sov sig igenom både julmarknad och promenad. Hörde bara hans nöjda snarkande och sovmummel från vagnen. Skönt att V. sov så gott och hyfsat länge, han blir plågsamt missnöjd om han inte fått sin beskärda del av sömn under natten/dagen.

Nu ska här maskeras tak och golv så att grundmålandet av väggarna i hallen och trapphuset kan inledas under morgondagen.

Tjingeling!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0