Nattlig cirkus...

Den där bebissjukan kom av sig rätt snabbt, det räckte med två oroliga nätter här hemmavid. Eller oroliga och oroliga... Barnen sov rätt bra när de väl hamnat i min och makens säng. Det var värre med oss, barnen är ganska rörliga när de sover bra...

Natt nr 1 har lillebror grymtat om vartannat, 03.45 vaknade han och skulle inte somna om, inte under några som helst omständigheter. Storasyster kom tassande en timme innan och ville inte sova i sin egen säng. Hon har en period av mörkrädsla just nu. Så långt är ju allting gott, klart att barnen ska kunna komma om de fryser, vaknar till och inte kan somna om utan att få ligga nära, eller för att de känner sig små och rädda! Men de kan väl sova som folk?!

Natt nr 2 är väldigt talande för hur det kan se ut en lite lagomt kaotisk natt hos oss... Det var samma visa som föregående natt för lillebror - han kunde inte sova, men stöket började redan vid 2. Storasyster kom tassandes ungefär samtidigt, varpå lillebror blir så glad att han högt börjar prata och skratta när storasyster kommer (syskonkärlek från sin bästa sida är underbar, men inte kl. 2 på natten). Storasyster får därmed ligga ytterst på min sida av sängen, jag mellan henne och lillebror (måste försöka skapa lugn!)och slutligen maken ytterst på andra sidan sängen...

Då börjar cirkusen. Storasyster ligger och snurrar som en propeller, hon sitter upp, sover dubbelvikt, sover på mig, sover med fötterna under min haka och tätt, tätt som en igel mot min rygg - om vartannat. Lillebror lägger sig på tvärsan och tar spjärn med sina fötter mot sin far och pressar sitt huvud mot mitt med jämna mellanrum. Han vill kramas och vara go, lillskräpet... Vid halv fyra-snåret ger far upp och tar med sig den nu sovande lillebrodern till storasysters säng och lägger sig att sova där. Haken är bara att storasyster vaknar en halvtimme senare och ska gå tillbaka till sin egen säng och börjar gasta som en stucken gris när hon inser att den är upptagen... Hon ger upp efter att undertecknad ledsnat på kaoset och bett henne gilla läget, om än i lite andra ordalag. Ytterligare en stund senare, när hon lugnat ner sig, ska det gås på toaletten med allt vad det innebär... Så klockan hann bli ungefär halv sex innan lugnet lägrade sig någorlunda... Grejen var bara den att lillebror bestämde sig för att vakna klockan 7, så då var det ju kört med sömnen i alla fall...

Barn i sängen är ett väldigt effektivt preventivmedel måste jag ju säga. Dels genom sin blotta närvaro, men även genom att de tycks köra en slags utmattningstaktik gentemot sina stackars uttröttade föräldrar :-) Trötta mammor och pappor har som regel inte sex i åtanke när barnen väl somnat, de vill heller inget hellre än att sova ;-)


Kommentarer
Postat av: Carola

Ha, ha, ha!!!!! Jag tror jag skrattar ihjäl mej!!!!:-) Du e såååå oootroligt bra på att berätta, så det känns nästan som att man var där själv... :)

2006-04-17 @ 14:16:41
URL: http://hem.bredband.net/b346835
Postat av: Charlotte

Jo, det där har man ju stött på några gånger. Förstår itne heller varför de måste sova så VILT för att sova gott....

2006-04-17 @ 19:26:18
URL: http://www.ansgarssyskon.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0