Större barngrupper på dagis!

I fredags höll jag på att skjuta ut mig när jag pratade med en av fröknarna på dagis.

Barngruppen ska utökas med fyra barn från 16 till 20 barn och personalen från 3 heltider till 4 dito.

Detta ska ske för att man ska "jobba bort" kön till barnomsorgen som just nu är alarmerande lång här i kommunen. Dessutom får man en statlig snabbhetsbonus om 100000 kr extra per barn som placeras i verksamheten inom kort. Snarast möjligt.

Detta skulle alltså ske lite här och där i kommunen och barnens avdelning skulle få detta tillskott om fyra barn. Detta i en lokal som är dimensionerad för 16 personer! Med de vuxna inräknade skulle de alltså vara 24 stycken i en lokal avsedd för 16 när alla är på plats.

Det är hårresande!!!

Jag ringde skolchefen och var mycket upprörd. Han hade argument som:

- Vi måste ta ansvar för att alla barn ska få barnomsorg.
(Det säger jag heller inget om... Men ska barnen ta ansvar för politikers och tjänstemäns kortsiktiga, om inte obefintliga, planering? För ett par år sedan stängde man tre förskolor i det nu drabbade området. Det har inte fötts färre barn sedan dess, tvärtom. Det sker en större omflyttning av folk till "vårt" område för att många i övre medelåldern säljer sina hus och ynge personer med barn flyttar in. Hade man idats ta in demografiska data en till två gånger per år hade detta kunnat förutses och förebyggas. Dessutom finns det en rekommendation från skolverket som säger att barngruppernas storlek ska begränsas till 15-16 barn. Den finns inte för skojs skull, det finns en tanke med den. Samma sak med BO:s yttrande om att barngruppernas storlek i förskolan måste begränsas. Kommunen har fått pengar för att göra detta, men använder dem till att få i gång kallställda hyreshus istället. Vad är det för en jä**a prioritering?)

- Vi måste vara flexibla.
(Vilka "vi"? Tjänstemännen i sina kontor på stadshuset drabbas ju inte... Det är barnen och personalen som får ta smällen och det är de som får dras med en taskig, stressig arbetsmiljö. Personalen gör redan sitt yttersta... Man har inte alls lyssnat till deras synpunkter trots att de faktiskt befinner sig i verksamheten som drabbas. Jag betalar inte för att få barnpassning. Jag betalar för att mina barn ska få ta del av en pedagogisk, genomtänkt verksamhet. Inte en käft kan tuta i mig att kvaliten blir densamma med 20 barn istället för 16, det spelar ingen roll att det tillkommer en personal, för lokalerna medger inte detta. Ska man då stänga in en del barn i små rum och säga att de inte får leka i stora rummet för att de inte får plats, för att de är fäör många?)

- Jag har också haft mina barn på den förskolan.
(Och??? Jag frågar bara: och??? Förskolan i dag och på 70-talet har inte särskilt mycket gemensamt. Dessutom ställs det andra krav på utrymmen och deras kvalitet i dag. Ventilationen byggs inte ut för att passa det större antalet barn, det sker ingen renovering av utrymmen som det inte gjorts ett smack åt sedan förskolan öppnades i skiftet av 70-80-talet. Jag skulle vilja se skolchefen i Kiruna kommun sitta i den trånga hallen och tycka att allt är frid och fröjd när 20 barn ska ut samtidigt och 4 personal ska sitta i detta trånga utrymme för att klä på dem. Jag kan garantera att jag kommer att kontakta arbetsmiljöverket om detta beslut verkställs!)

- Detta är en tillfällig lösning. Till hösten 2007 bör alla grupper vara tillbaka till normalstorlek...
(Jo, tjena... Det har hänt alltför många gånger att tillfälliga lösningar permanentats för att man inte kunnat annat. För "det gick ju bra"... Jag litar inte för fem öre på detta! EN avdelning till ska öppnas, jag har inte sett skymten av någon platsannons till en "nyöppnad" förskola. Ska en avdelning sedan råda bot på en redan lång barnomsorgskö som inte lär krympa när alla barn som fötts 2005-2006 ska in i verksamheten? Det är ju ett känt faktum att barnfödslarna i Kiruna ökat... Ska EN ynka avdelning lösa detta, i synnerhet som det flyttat in barnfamiljer utifrån? NÄ! Jag skulle inte tro det...)

Jag var så ursinning efter detta samtal att jag bara satt och grät. Grät av frustration, uppgivenhet och ilska.

Men jag kommer att göra allt som står i min makt för att göra något åt situationen. Jag har redan talat med andra "drabbade" föräldrar och bett dem ringa till samme skolchef. Jag har bett personalen på förskolan kalla till ett tidigarelagt föräldramöte där även skolchefen eller någon annan ansvarig samt politiker ska närvara. Om det visar sig på måndag att man går vidare med detta kommer jag att kontakta arbetsmiljöverket för att få en hint om vad man kan göra ifråga om lokalerna... Jag kommer att lägga ut namninsamlinglistor på affärer och mackar. Jag kommer att riva upp himmel och jord för att försöka stoppa vansinnet!

Några länkar (finns mängder på temat):
Skolverket, om barngruppernas storlek
Aftonbladet, om barngruppernas storlek inför valet 2002 (!)
Barnverket, om behovet av riktlinjer
Barn bör också omfattas av arbetsmiljölagen


Om du läser detta:
Ge gärna förslag på vad mer som finns att göra för att få tjänstemännen och politikerna att ändra sig i fråga om barngruppernas storleksökning!

Kommentarer
Postat av: Carola

Och inte blir det bättre när dom börjar på Fritids... på "mitt" fritids är drygt 60 barn inskrivna... ventilationen är byggd för 16 personer. Sen funderar man varför barnen går med ständig huvudvärk?! Men alla barn är inte inne samtidigt, säger dom. Hör inte hit! säger jag. Senast förra året var 6-års verksamheten, med 23 barn + fröknar i den lokalen (9 för många alltså). Nu har 6-års flyttat till en annan lokal på skolan, men dom är fortfarande över 60 barn på fritids + fröknar...
Det är inte klokt!!

2006-10-01 @ 18:20:49
URL: http://www.carolas.info

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0