Hoppas fler hakar på!

På tal om detta med barn och genus/kön, så läste jag följande artikel på DN:s hemsida:
Unisexkläder för barn gör comeback.

Yes!

Måtte fler butikskedjor haka på! Lindex till exempel... Har blivit rätt nedstämd när jag varit i där efter att butiken byggdes om nu under våren. Det som var illa har blivit värre. Deras senaste reklambland var rent deprimerande: Flickor kan välja mellan flera tunikor och capribyxor. Pojkar har flera t-shirts och shorts att välja på. Flickor kan alltså inte ha shorts och t-shirts?

Jag är så glad att vi fått en ny barnklädesbutik med det underbara namnet Små Monsters här! Blir så glad när jag ser alla de färgstarka kläderna från bl.a. Katvig och Molo. Hyfsat dyrt, ja... Men det är nästan så att det faktiskt är värt det! Bara en sån sak som att en liten Matilda fick ett ljusblått paket gör att det känns som att det finns hopp om livet :-)

Kommentarer
Postat av: killfröken

Jag är helt med dig där. I en småstad nära där jag bor finns barnklädesbutiken "young stars", gissa temat där. Rosa så man spyr!

Polarn o pyret är asbra på att ta fram produkter som är genusneutrala utan att för delen tvinga pojakr att ha gull-gull-rosa och tjejer att ha fotbollar och superman på kläderna. Fram för neutrala kläder säger jag"

2007-04-28 @ 22:12:31
URL: http://killfroken.blogg.se
Postat av: Cecilia

Men det finns ju egentligen inget hinder att man köper shortsen och t-shirten till dottern ändå....
Jag håller med dig dock, ang. Lindex. Jag slutade handla där när de lanserade bikinin för små flickor....

2007-05-01 @ 12:21:35
URL: http://bloggeliblogg-cecilia.blogspot.com
Postat av: Pippi

Cecilia: Du har rätt och vi köper också shorts/t-shirts till dottern. Men gör alla det? Köper alla de plagg till sina barn som de vill ha eller styrs man av marknadsföringen? Jag vet många föräldrar som undviker att köpa kläder från killavdelningen till tjejer bara för att kläderna råkade finnas på killavdelningen och vice versa. Skulle man marknadsföra kläderna till barn istället för flickor/pojkar så tror jag också att många föräldrar skulle känna sig friare i sina klädköp och köpa det som _passar_ barnen istället för att låta sig styras av vad företaget anser passar respektive kön.

2007-05-01 @ 17:56:28
URL: http://pippi.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0