I väntan på chokladtryffeln...

Är det normalt att gå omkring och tänka att man ska spara/anteckna en massa bra, roliga, galna, tråkiga, anmärkningsvärda eller nåt-annat-bra-beskrivande-ord-för-blogginlägg grejer i ett anteckningsblock för att sedan kunna skriva in dem i sin blogg? Jag tror inte det... Eller så är det i allra högsta grad normalt, men kanske av mer övergående art? Jaja... Jag har i alla fall tänkt så ett antal gånger utan att för den delen göra slag i saken och skaffa ett anteckningsblock. Kanske också en normal åkomma. I alla fall för mig.

I morgon vankas det jultallrik på jobbet. Ska bli trevligt. Jag kan dock inte låta bli att hoppas att det blir liite mer än sill och torra, kalla köttbullar med kall klibbig potatis. Det är typ den standarden det brukar ha varit på skolornas jultallrikar hittills.

I dag har jag dessutom haft den sista so-lektionen för i år med en av grupperna. Den kommer sannolikt att upplösas kommande termin (dessa eviga rationaliseringar och nedskärningar!) och eleverna som ingick i nämnda grupp fick skriva ner några önskemål ifråga om grupptillhörighet efter jul. Några av dem ville absolut inte byta lärare vilket jag förstås inte kan låta bli att känna mig lite smickrad över. Å andra sidan har jag hittills inte jobbat med så bra ungar som jag jobbar med nu. De är helt outstanding! I dag har jag suttit med gåshud på armarna när eleverna i en av de andra grupperna (varför envisas jag med att säga grupper när det egentligen rör sig om klasser???) redovisade sina arbeten om några kristna traditioner. Vi fick se två dramatiseringar: om dop och om bröllop samt en film presenterad på dvd om begravning. Det som också var så fantastiskt var att övriga gruppen hängde på och agerade med i dramatiseringarna. Spontant. Guldungar!!!

Det är lite svårt att få något vettigt skrivet här nu. Åtminstone i fråga om att få det sammanhängande. Dottern vaknar i ett. Hon jämrar sig, gnäller lite, är arg som ett litet bi... Hon verkar vaken när jag kommer in, men med tanke på hur snabbt det går för henne att somna om när hon vänt sig så utgår jag ifrån att hon drömmer. Det är inte lätt alla gånger att vara en liten, viljestark treåring.

Inskolningen med lillebror går fortsatt bra. I dag har han varit på dagis utan storasyster i närheten och det enda var väl att han drattat ner från stolen vid frukost, att han grisat ner sin tröja och att han blev trött på förmiddagen - så i morgon följer nappen med. Det är ju däremot inget allvarligt som hänt och det är skönt, tycker jag.

Nu däremot ska jag ner och rulla mörka chokladtryffelbollar som sedan ska doppas i vit choklad. Undrar hur många som kommer att hinna stelna ;-)


Dagens länk: http://www.skrivihop.nu - en mycket intressant och underhållande sida. Synd att de lagt ner verksamheten bara, jag hade nog behövt både en och två föreläsningar om särskrivning :-)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0