Till Försäkringskassan: Skämmes ta mej fan!

Jag skulle verkligen vilja skriva en massa obscena, hemska, hotfulla, nedvärderande saker om Försäkringskassan just nu. Men jag gör inte det. Jag skulle förmodligen få på skallen så det sjunger om det om jag gjorde det och jag skulle förmodligen bli polisanmäld för en massa anstiftans-tjosan och olaga-hot-tjosan och stämplings-tjosan och jag vet inte allt.

Men jag tänker definitivt skriva att jag är upprörd på Försäkringskassan. Mycket upprörd. Jag tänker också skriva att jag inte tycker om dem, inte det minsta.

Vad är det förresten som gör att sympatiska människor (som jag är övertygad om att de flesta medarbetare på Försäkringskassan är, privat) förvandlas till sega gubbar och gummar, som inget hellre tycks vilja än att rida på paragrafer? Vad är det som gör att dessa trevliga personer plötsligt förvandlas till stelbenta, grå byråkrater utan någon som helst förståelse för människors ekonomi?

Maken valde att förlänga sin semester med två veckors föräldraledighet i år. På lönekontoret vid företaget där han jobbar hängde de ju med förstås och han fick ut den lön han skulle ha. Problemet är... *surprise* Försäkringskassan. Maken gjorde en anmälan om föräldraledighet. Han gjorde samtidigt en begäran om föräldrapenning. Haken är att hans ärende verkar ha fastnat i denna sega, grå myndighets kugghjul som måste klibba ihop och bli än segare av sommarvärmen. Det har inte tagits beslut i ärendet, än mindre har det gåtts igenom av handläggare än.

Detta innebär att vi går back denna månad. Jag är bara så tacksam över att vi haft den ekonomiska möjligheten att lägga undan pengar för tillfällen då extra pengar behövs. Men vad hade hänt om vi inte hade haft det? Hade Försäkringskassan då gått in och betalat mina och makens räkningar? Hade de gått in och raderat de betalningsanmärkningar jag och maken i såfall hade dragit på oss? Det sistnämnda är inte ens möjligt, vilket gör deras agerande, eller i detta fall: icke-agerande än mer anmärkningsvärt och beklagansvärt.

Skämmes ta mej fan!

Kommentarer
Postat av: Irene Lammela

jag tog FL när Sanna skulle skolas in på 6-årsverksamheten och detta var i maj... jag har inte sett röken av dessa än..

kram Irene

2006-07-28 @ 10:30:09
Postat av: H

Här väntar jag på 2 dagars fp och sambon på 11 dagar, helt plötsligt bara borta?!?

2006-07-28 @ 12:38:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0