Snön - den bara vräker ner...

Det började snöa lite smått i går kväll. Snöandet hade uppenbarligen fortsatt hela natten, för när jag öppnade persiennen på morgonen var hela världen snötäckt igen. Jag hade verkligen lust att bara gå och lägga mig igen!

Snöandet har sedan fortsatt hela dagen. Vägen från jobbet, som normalt tar 10 minuter att köra, tog i dag en halvtimme. Inom loppet av, låt säga 3 km, stod tre bilar och väntade på bärgning. Utanför en av stans matvarubutiker hade en fjärde bil åkt av vägen och stod med fronten nere i ett dike och bakdelen pekandes rakt upp.

Det är mycket för att vara Kiruna.

Nu, när klockan strax är 22.30, snöar det fortfarande. Snötäcket är närmare 30-40 cm tjockt och jag önskar verkligen, verkligen att detta bakslag kunde ha lyst med sin frånvaro även fast det inte på något vis var oväntat.

Men vi snackar verkligen kontraster. Från +22, sol, klarblå himmel, shorts, linne och sandaler till 0-gradigt, blåst, ymnigt snöfall, långbyxor med kalsonger under och gore-tex kängor fyra dagar senare.

Ibland längtar jag verkligen bort. Bort till ett tropiskt, blommande paradis med långsträckta sandstränder och vatten som skimrar i klaraste blått. Fast det hade gått lika bra med några små krokusar eller maskrosor för den delen, sol och +15 grader hemmavid ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0