Varför?

Det är svårt. Otroligt svårt.

Jag är arg, ledsen. Fylld av hat, ilska, sorg, frågetecken och jag vet inte allt...

Det är samma sak varje gång. Varje gång jag talar om Förintelsen och alla de fasor som det andra världskriget förde med sig för så många människor tillsammans med mina elever.

Bilder etsar sig fast på min näthinna. Denna gång är det än jobbigare att se bilder föreställande kvinnor och barn på väg till sin avrättning, att se bilderna på de döda kropparna ibland vilka det finns överlevande barn som snart ska få sitt "nådaskott".

De känslor och tankar som rör sig i mitt inre just nu går inte att beskriva i ord. Jag kan för mitt liv inte förstå varifrån all den ondska kom som skapade allt detta lidande. Varifrån det agerande ifrån omvärlden kom som tillät detta vansinne att fortsätta...

Jag försöker ofta att hitta en mening med allt som sker. Att det finns ett skäl till varför saker händer. Just nu går det bara inte.

Kommentarer
Postat av: JoVi

Har du läst "Ninas resa" av Lena Einhorn? Det har inte jag, men min mamma rekommenderar den som en av de böcker "man bör ha läst".

2007-05-26 @ 20:21:50
URL: http://joviskarameller.blogg.se
Postat av: Pippi

Inte än :) Den står på min "vill läsa"-lista och jag har filmen... Måste bara samla lite styrka innan jag läser/ser den. Jag blir ju så himla emotionellt engagerad, berörd och jag-vet-inte-allt när jag läser, så jag tänkte nog inte ta det nu när det är så mycket annat också.

2007-05-26 @ 21:08:20
URL: http://pippi.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0