Jag, en huskurshäxa ;-)

Såg en massa huskursrecept i senaste Föräldrar och barn, ögnade som hastigast igenom dem och lade ett litet kom-i-håg bakom örat med tanken att de säkert kan komma till användning någon gång.

I dag har T och V i det närmaste hostat lungorna ur sig och varit nära att kräkas vid i princip varje hostattack, vi hade ingen hostmedicin hemma men väl lök, vatten och socker :-)

Jag har alltså kokat ihop en huskurshostmedicin som dels ska hjälpa till att lösa slemmet och dels lindra hostan lite. Jag var däremot mycket skeptisk till hur det skulle gå att få i barnen denna dekokt. Men det var busenkelt! Storasyster tyckte till och med att det smakade bra! Lillebror sörplade i sig sin matsked i ett huj han också och faktiskt: hostan är inte lika jobbig längre... *klang och jubelsång*

Alltså:
Två klyftade lökar kokas i 2,5 dl vatten i 15 minuter. Löken silas bort och vattnet kokas ihop med 1 msk socker. Klart! Busenkelt var det också...

Heja huskurerna!

Dagens länk går till:
http://www.husapoteket.org/

Kommentarer
Postat av: Irene Lammela

Tack min räddare i nöden..
I natt har Tina hostat så in i norden och jag nu på morgonen är såå trött...
Jag mindes din häxdrygd och hittade det här..

Tusen tack!!
// Familjen Lammela

2006-03-17 @ 09:06:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0