Det är kult att bli en ängel...

Först en liten ordlista... Kult i detta sammanhang uttalas med ett långt u, som när man säger att något är gult. Betydelsen är densamma som roligt, fast dottern tycks hellre använda sig av uttrycket kult.

Storasyster har klurat mycket på detta med döden ett tag nu. Hon klurar på när man dör, vem som kan dö, vad som händer när man dör, vad man som anhörig gör när någon dött och så vidare. Tror att det började i samband med att vi besökte kyrkogården kring jul och tände ljus på min gammelmosters och morfars gravar.

Nu har dottern i alla fall bestämt sig för att man blir en ängel när man dör och för att alla blir det. Hon sa häromdagen:
"Det är kult att bli en ängel, mamma"
Jag blir ju genast skärrad... Inte tänker väl ungen ta sig av daga bara för att få bli en ängel?! Behärskar mig i alla fall och frågar: "Jaha, hur tänker du då?"
"Ja, det är kul för att då får man vingar och då kan man flyga."

Sedan hade Storasyster haft ett samtal med sin mormor om detta i samband med att de tittat på ett hål i molntäcket. Genom det kunde änglarna kika ner på oss om de ville, konstaterade dottern.

En annan gång satt vi i bilen och Storasyster satt sin vana trogen och spanade på världen utanför rutan. Plötsligt utropar hon: "Mamma, jag såg en ängel! Den vinkade åt mig från hålet bland molnen." 

Sådana gånger undrar jag lite... Var det ett fantasifoster, eller kan barn faktiskt se sådant vi vuxna inte ser? Förnuftet säger att det var ett uttryck för hennes fantasi, men så finns det ju också människor som haft kontakt med "den andra sidan", människor (däribland mormor) som säger sig få föraningar och liknande. Bäst att låta det vara osagt. Jag tror inte att vi ska försöka förklara allt i vår omgivning, att vi inte är ämnade att kunna förstå exakt allt (även fast det i och för sig hade varit intressant!).

Är i alla fall glad för att dottern i detta nu har en positiv bild av döden, att hon inte tror att det händer en massa hemskheter då, även fast hon också konstaterat att man blir jätteledsen när någon dör. Tror att detta bidrar till att göra henne lite tryggare...


Kommentarer
Postat av: Charlotte

Ååh, jag tror jag vet vem det var som vinkade.

2007-06-12 @ 08:58:47
URL: http://www.ansgarssyskon.blogg.se
Postat av: IT-mamman

Så de säger "kult" där uppe också?! Det gör de här med. Undrar om det kommer att stå i SAOL om några år?

2007-06-13 @ 22:40:56
URL: http://itmamman.wordpress.com
Postat av: Amlon

Åh, nu blev jag tårögd över vad Charlotte skrev!! Klart det var!!

2007-06-14 @ 21:48:20
URL: http://amlon.blogg.se
Postat av: Pippi

Charlotte & Amlon: Visst var det så :-)
IT-mamman: Ja, kult verkar vara rätt vanligt förekommande. Åtminstone bland mindre barn.

2007-06-15 @ 19:46:39
URL: http://pippi.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0