30 mellan 7 och 16...

Nu är det en sak som jag inte fattar. Jag har tänkt på det förut, men nu måste jag bara få orda om det också. Kanske är det någon av er som är smartare än jag och som har en bra förklaring?!

Det finns ett antal platser här i stan var man begränsar hastigheten till 30 km/h mellan kl. 7-16. Jag tycker klockslaget är ologiskt. I alla fall om syftet är barnsäkerhet.

Barn går till skolan, då är ju kl. 7 rätt bra. Barn ska hem, då funkar ju kl. 16 också. Däremellan går det också an att köra lite långsammare. Har inget emot det... Men sedan då? När barnen är hemma vid de hårt trafikerade gatorna? Då är de ju också ute och rör på sig. Cyklar, spelar fotboll, springer omkring och jagar varandra och så vidare. Då plötsligt får bilarna köra 50 km/h. Knepigt. Vid skolorna kanske man kan förvänta sig att det ska vara barntomt vid 16. Men de där gatorna som har nedsatt hastighet pga att många barn bor där och pga många utfarter etc... Borde inte hastigheten vara 30 km/h där jämt?

Logiken haltar i mitt huvud... Jag borde hitta på något vettigare att göra. Som att kolla på Planeten t.ex.

Bilden kommer från svt.se.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0