Saker du inte visste att du behövde

Satt och väntade på att brödet skulle gräddas (Japp, jag har bakat! Det behövdes bara 10 dagars ledighet för att plötsligt orka med det igen ;-)) när jag började bläddra i en reklambilaga till senaste Föräldrar och Barn.

Reklamen kom från Fisher Price och i denna lilla bilaga fastnade jag. Jag blev förtjust och jag förfärades.

Hur mycket prylar finns det inte? Hur mycket prylar ska man försöka få föräldrar att förstå att de behöver, trots att de inte hade en susning om att de behövde sådana egentligen?

Återigen ställer jag mig frågan: Varför? Behövs verkligen allt detta? Jag tror inte det...

Jag tror faktiskt att detta är ett resultat av vårt ekonomiska system, där tillväxt är det allena saliggörande. Ekonomisk tillväxt. Vi ska köpa mer, tjäna mer, resa mer... Allting mer, utom möjligen att tillbringa mer tid tillsammans med de människor som betyder något för oss. Utom möjligen att må bra. Vi stressar snart ihjäl oss i vår jakt efter Lyckan. Lyckan som så många av oss tror är synonym med den senaste tekniken, de senaste prylarna, den nyaste bilen, den högsta lönen... Företagen blomstrar och gör stora vinster, fortsätter att marknadsföra sig mer och mer.

Alla vill vi ju våra barns bästa. Alla vill vi att de ska utvecklas optimalt. Men krävs det verkligen en Sensory Selections Bouncer för det? Eller en Oceans Wonders Aquarium Bouncer? Det kändes som att det mesta gick ut på att barnet skall placeras någon annanstans är med sina föräldrar, barnet ska inte höras eller märkas. Det får inte ta tid.

Sakerna är jättefina och jag blev som sagt förtjust i många av dem, men behövs de verkligen? Utvecklas barn verkligen snabbare än de kan bara för att de har de "rätta" leksakerna? Eller slutar det med att vi har en hop sönderstressade och överstimulerade barn, precis på samma sätt som vi har en hop med sönderstressade och överstimulerade unga och vuxna i dag?

Tack Kicki, för inspirationen!

Kommentarer
Postat av: JoVi

Bra och intressant inlägg!

Jag tror att lyckan sitter i pengarna till en viss del! Att t.ex. slippa oroa sig för ekonomin ger lyckligare människor, tror jag. Att få längta och sträva efter en viss sak ger oxå lycka. Och så vidare. MEN, den där stressen, hetsen, du skriver om är ju inte sund för fem öre! Och hur länge skulle barnen tycka att såna där leksaker var kul, fem sekunder eller? Det gäller verkligen att kunna sålla...fast iofs, behöver man som vuxen verkligen tidningar som Föräldrar och barn? *hihi* Säger hon som prenumerar på två inredningstidningar istället för en hederlig dagstidning *haha*

2007-04-17 @ 13:36:11
URL: http://joviskarameller.blogg.se
Postat av: Pippi

Visst är det så att pengar - till en viss mån - underlättar, det tvivlar jag inte en sekund på. Men jag har börjat tro att även bekymmer har ett syfte om det så skulle vara ekonomiska sådana :-)

Men det är framförallt den här hetsen efter mer, nyare, bättre som jag reagerar mot. Ibland uppfattar jag mig som värsta bakåtsträvaren när jag sitter och lyssnar på människor omkring mig. Ändå vet jag ju att jag inte är det. Tvärtom så är det väl just den här eviga jakten på lycka som gör så många olyckliga.

2007-04-18 @ 20:22:26
URL: http://pippi.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0