Varför?

Jag är nyfiken, kanske någon av er som besöker min blogg kan hjälpa mig?

Jag satt och lyssnade på P3 i bilen tidigare idag. Så var det Marie Lindberg och hennes Trying to recall som hördes.

Låten utannonserades med: "[...] och så var det allas vår egen lärarinna, Marie Lindberg med Trying to recall [...]".

Allas vår egen lärarinna...

Hänvisar man till Erik Segerstedt som allas vår egen sjukhusvaktmästare? Till Marcus Fagervall som allas vår egen byggjobbare? Agnes Carlsson som... Ja, vad jobbade hon ens med innan Idol?

Hade man gjort samma sak om Marie Lindberg varit Ingenjör? Advokat? Läkare? Städerska? Hotellreceptionist?

Varför?

Kommentarer
Postat av: IT-mamman

Är det inte så att man tror att lärare är tråkiga och perfekta? Att man måste uppföra sig i deras närvaro? Och att de inte kan tjoa och ta ut svängarna? Just därför blir det så uppseendeväckande att Marie har hamnat på scenen i Globen. För det är inte möjligt. Kan det vara så?

2007-04-17 @ 09:05:30
URL: http://itmamman.wordpress.com
Postat av: Pippi

Säkert! Sedan har jag en teori om att det fortsättningsvis blev en mediegrej av det. Tror att media skulle behöav besöka en personalfest där mitt kollegie är med :-) Tråkiga och perfekta är nog det sista man kan säga, till och med i nyktert tillstånd *s*
Men det är ju samtidigt så att vi har våra fördomar om yrkesgrupper, hur folk som tilhör dem beter sig och så. Det är så trist bara att se hur trångsynta vi människor är emellanåt!

2007-04-18 @ 20:25:44
URL: http://pippi.blogg.se
Postat av: listoplisto

Äh, det där är bara en ren mediapryl. Media tyckte det var coolt att dra upp historien om skolfröken som kom från ingenstans, råkade skriva en hitlåt och plötsligt hamnade i Mello, typ som i "Livet är en schlager".

Sedan glömde de ju vackert att hon liksom redan hade connections i branschen och att det inte riktigt var från "ingenstans" hon kom... för det skulle inte bli en lika snygg historia av det hela.

2007-04-20 @ 19:17:50
URL: http://listoplisto.blogspot.com
Postat av: killfröken

Jag tror det beror på att alla som gått i skolan, har barn som går i skolan eller har barn barn som går i skolan (alltså ALLA med andra ord) har någon sorts aktiv relation till en lärare.
Det är lite samma princip som när vem som helst kan göra sig till allvetande expert i skolfrågor, alla har en relation till samhällets utan motstycke största institution...

//killfröken

2007-04-23 @ 07:26:39
URL: http://killfroken.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0