Läkeri, läkera, läkeralla...

Tror att jag missat att berätta om sonens och mitt besök på barnmottagningen i går. Det var ju det här med hans blåsljud... Som vanligt skötte sig sonen exemplariskt och fick som belöning köpa en Jibbitz till sina Foppatofflor, eller Hoppatofflor som han själv kallar dem. Det blev en "Hörövar-Ödskalle". Inte helt otippat. Vi köpte två Ödskallar (tänkte att dottern säkert också ville ha en) plus en tjusig prästkrage. Väl hemma så blev det jag som fick ta Ödskallen, då dottern annekterade blomman fortare än kvickt :)
image47

Hursomhelst. Läkaren tyckte först att det lät som "turbulens-någonting", att det är blodet som virvlar och ger upphov till ett ljud som kan uppfattas som blåsljud. Men när han lyssnade på lillhjärtat när sonen låg ner så hummade han lite och sa att det kunde röra sig om ett hål mellan kamrarna. Men det var något som han inte kunde avgöra, utan vi får en remiss till Gällivare när barnkardiologen från Umeå kommer upp. Då ska det göras ett ultraljud så att vi får veta vad detta ljud beror på. Det var i alla fall inget som vi behövde oroa oss för, det är inget som påverkar sonen - mer än att det är viktigt att veta vid ingrepp i munhålan (!) då bakterier kan komma ut i blodbanan, fastna i hålet mellan kamrarna (hur litet det än må vara) och orsaka en infektion där.

Ny väntan på en ny tid alltså.

Tog upp sonens röda ögon också, när jag liks var där. Fick nya ögondroppar - Opatanol - som vi skulle testa. Ska sedan tillbaka i höst, när pollensäsongen är över för pricktest.

Ännu mer väntan...

I eftermiddags lade jag så märke till att dotterns vrist svullnat upp nå't hemskt. Hon såg nästan ut som jag gjorde i slutet av graviditeten kring mina vrister och det var då rakt ingen vacker syn. Det var dessutom illrött och varmt kring svullnaden (ca 10 cm i diameter). Ringer jourcentralen, får en tid och åker dit. Avvakta blir budet. Återkom om dottern får feber och om svullnaden kvarstår i morgon. Suck.

Kan bromseländena ha dykt upp redan nu? Det påminde om ett bett, men inte myggbett. Mer som jag brukar se ut när bromsjävlarna bitit mig...

Måste nog ringa läkaren i morgon i alla fall och fråga om det finns något vi kan ge T. för att lindra reaktionen på dessa bett, för hon såg hemsk ut i fjol också när hon blivit bromsbiten. Jag käkar ju antihistamin när vi är i Finland och hälsar på mamma och pappa... Det borde ju kunna hjälpa T. också, men vad finns det för antihistamin som funkar för barn?

Känns som att vi har klippkort på vårdcentralen. Vi har ju redan fått högkostnadskort för barnen...

Kommentarer
Postat av: IT-mamman

Vi fick vanliga receptfria allergitabletter till sonen som är allergisk mot myggbett. (Det svullnar upp når otroligt). Tavegyl mot klådan (receptbelagt) och hydrokortison. Kan det vara nåt?

2007-06-06 @ 21:17:17
URL: http://itmamman.wordpress.com
Postat av: Pippi

*hm* Det kan det säkert vara! Tavegyl har vi ju redan lite hemma (sonens) och hydrokortison är ju också rätt bra när det är superjätetsvullet, kliigt och ömt... Talade med svärmor om detta (måste ju utnyttja hennes kunskaper i egenskap av receptarie ;)). Hon talade också om Tavegyl, men med tillägget att kolla med läkaren för säkerhets skull... I fall det skulle strula sedan, med något...
Jag tycker verkligen att det är skönt med sommar, men jag gillar INTE alla blodsugande djur! Tycker att de kan ge sig på någon annan ;)))

2007-06-06 @ 22:00:19
URL: http://pippi.blogg.se
Postat av: Persilja

Nå, Kiruna sjukhus i ett nötskal! "Vänta och se..."
Men vad oroligt med sonens blåsljud...men det går säkert bra!
Här finns inga bromsar ännu så jag har svårt att tro att de kommit till er ännu?
Vi ska på Lordi 30/6 by the way. Kiruna here we comes!
Hoppas på lika fint väder som det varit senaste åren!
Tänkte boka stuga på Ripan.
Barnen längtar "hem"...
Dottern har exakt samma Jibbitz (nytt ord för mig) dödskalle och prästkrage, köpta på Fors &Fjäll månne???
Hoppas sommarlovet blir riktigt njutningsfullt!

2007-06-06 @ 22:37:48
URL: http://fyrabarnsmamman.bloggagratis.se
Postat av: Pippi

Ja, det känns onekligen som ett standardsvar. Fast det känns sannolikt att det är ett bett av något slag, så det kanske inte är så vansinnigt att ändå avvakta åtminstone över natten denna gång. Träffade trots allt en av de läkare som jag hyser lite mer förtroende för... Lustigt nog så känner jag mig inte så orolig för sonens blåsljud. Märklig känsla! men trevlig! Bra att ni kommer upp på Fästivaalen ;) då får jag lite färre mygg som hänger mig i hasorna. -Är ju också en såndär gobit i deras ögon :) Men visst! Jag var på Fors&Fjäll :) Du är ju läskig! IT-Poirot har fått konkurrens av Miss Persilja Marple ;)

2007-06-06 @ 23:58:00
URL: http://pippi.blogg.se
Postat av: Persilja

haha! Det var ren tur. Vi köpta ju våra där. OCh I Kiruna är det ju inte alltför många ställen att välja på.

2007-06-07 @ 07:10:58
URL: http://fyrabarnsmamman.bloggagratis.se
Postat av: Carola

Hej, hopp och hallåååå!!!
Visst har bromsen kommit.... inte dom stora men dom där små blinda äckliga fanskapen. Jag såg flera stycken förra helgen.

2007-06-07 @ 07:28:36
URL: http://www.carolas.info
Postat av: Pippi

Persilja:
Jaajaa ;) Fast det finns ju faktiskt Jibbitz på Intersport också :) Men du kan väl låtsas att det var skicklighet istället för tur, så får jag ha kvar min bild av dig som Miss Persilja Marple ;)))
Carola:
F*n. Bromsdj**arr... Trodde att de skulle lysa med sin frånvaro ett litet tag till, men där fick jag tydligen tji! Det är ju de där blinda som jag tycker är värst...

2007-06-07 @ 17:57:04
URL: http://pippi.blogg.se
Postat av: Amlon

Men vad ni har mycket för er! Alltid har det hänt något nytt när jag tittar in här. Hoppas du hinner andas lite emellanåt! :) Sköt om er!!

2007-06-07 @ 21:41:38
URL: http://amlon.blogg.se
Postat av: JoVi

Fortsätter att hålla tummarna för V. Skönt iaf att det inte var något att oroa sig för :)
Hur har det gått för T? Här sa storebror i går kväll att han fått ett "berg" på huvudet...jajemänsan, ett myggbett, nu börjas det...*gaah*
Hoppas allt är bra i övrigt! :)

2007-06-08 @ 00:18:13
URL: http://joviskarameller.blogg.se
Postat av: Pippi

Amlon:
Ja, vi hinner med en hel del mellan gångerna :) Det är värre med andningen ;) Men det tar jag sedan när maken återvänder hem. Nu är det bara en vecka kvar...
JoVi:
Ja, det var jätteskönt att inte behöva oroa sig för lillebror. T:s svullnad har gått ner nu, det kliar mest och har blivit ett blåmärke (!). Antagligen ett bett då. Läkaren i fråga var oanträffbar i dag, ska testa igen på måndag och se om det inte finns ngt antihistamin som funkar vid bett också. T. kommer att ha det himla jobbigt i sommar annars om det ska se ut sådär...
I övrigt är det mesta bra :)

2007-06-08 @ 08:25:32
URL: http://pippi.blogg.se
Postat av: IT-mamman

Fors & Fjäll - det kan bara vara en butik som ligger i norr som heter det! Skojigt!

2007-06-09 @ 11:06:54
URL: http://itmamman.wordpress.com
Postat av: Pippi

Ja, det finns mycket skojiga saker där också. Det mesta inriktat på friluftsliv förstås :) Men jag gillar butiken! Synd att mycket är så otroligt dyrt, bara!

2007-06-09 @ 20:11:20
URL: http://pippi.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0