Intressant förslag!

Norge, med sina stora olje- och gastillgångar, diskuterar ett förbud mot bensinbilar. Jag tycker att det är ett väldigt intressant förslag, men är samtidigt lite kluven till det...

Å ena sidan tycker jag att det är lysande ur miljösynpunkt. Tekniken behöver få ett skäl att utvecklas ytterligare och här dyker det ju upp ett gigantiskt incitament. Det är också nödvändigt att "vi i väst" agerar som förebilder för att andra ska följa efter. Ta Indien och Kina som exempel, två av de snabbast växande ekonomierna - där många (alla?) strävar efter att nå samma standard som vi redan har. Har vi rätten eller för den delen mandatet att säga att de ska avstå från allt det vi har? Jag anser inte det. Jag menar att vi måste tänka mer på hur och vad vi konsumerar här i väst och att vi måste börja med att visa vägen.

I alla fall... Tillbaka till huvudspåret.... Å andra sidan tror jag att de enskilda hushållen behöver någon typ av stöd för att så många som möjligt ska ha råd med att endera konvertera sina befintliga bilar eller för att man ska ha råd med att köpa en nyare och miljövänligare bil. En bil kostar många pengar att köpa i dag och en väl fungerande kollektivtrafik finns inte överallt. Vi är trots allt rätt beroende av att kunna ta oss bland annat mellan jobb och hem...

Ska bli intressant att se vad som händer i Norge. Hur gick det förresten med det diskuterade förbudet mot vanliga glödlampor i Australien?

Kommentarer
Postat av: IT-mamman

Intressant. Hur går det med maken? Fått honom intresserad av flexifuel-bilen än? Fast jag ska vara ärlig och säga att etanolbilar kan vara svårstartade på vintern. Då måste man blanda i bensin. Och vintern är ju lång uppe hos er.

2007-05-24 @ 21:48:23
URL: http://itmamman.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0