Dubbelt upp!

En vikarie hade suttit och ätit med en grupp tjejer på skolan. Dessa flickor går i en av mina klasser. Jag vet inte vilken... De hade suttit och pratat om livet, döden och allting däremellan när samtalet glidit in på skolan. Då hade en av flickorna sagt: "Det är så roligt nu när vi har Pippi i SO:n. Det känns verkligen som att man fått en nytändning!".

Det gjorde mig verkligen glad att höra det. Jag är också tacksam över att vikarien berättade om detta för mig. Kanske är det min egen nytändning som smittar av sig på eleverna. Kanske är det något annat. Jag kommer i alla fall att vårda denna karamell ömt och ta fram den när livet känns motigare på jobbet.

I dag hade vi också ämneskonferens på jobbet. Skulle ha haft i alla fall. Av fyra undervisande lärare i ämnet fanns bara två på plats. Det var vi rookies. Båda två förhållandevis nya i yrket, de två rutinerade "rävarna" lyste med sin frånvaro. En av dem var iofs ledig hela veckan och det må ju så vara, men jag tycker att det här speglar ett av problemen i skolan i stort. Att många gamla, erfarna lärare tycker att:
a) De är fullärda och behöver inte någon kompetensutveckling.
b) De kan lägga ner verksamheten med skolutveckling etc. helt några år innan pensioneringen. Men det är ju nu alla deras erfarenheter skulle komma till så stor nytta. Att man drar ner på tempot är ju okej, men man behöver ju inte sluta med att delta i de gemensamma diskussionerna.

Jaja. Nu var det inte det inlägget skulle handla om. På det hela taget var det ju bra att vi var så få och att vi tänker ganska lika i mångt och mycket. Det blev genast så mycket lättare att så gehör för sina idéer och tankar. Det gäller att ta tillfället när det bjuds ;)

image81
Fröken Pippi ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0